Artesaanioluet ovat tulleet muotiin viime vuosina. Monien Euroopan maiden esimerkkiä seuraten, myös Suomessa pienpanimo- ja artesaaniolutkulttuuri on alkanut kukoistamaan ja Suomessa toimii yli 60 pienpanimoa. Lisäksi monen ulkomaisen pienpanimon tuotteita on myytävänä suomalaisissa baareissa. Yhä useampi pienpanimo valmistaa erilaisia artesaanioluita. Kuluttajat ovat entistä uteliaampia kokeilemaan uusia olutmerkkejä ja näin ollen kysyntää artesaanioluille on. Artesaanioluille on tyypillistä se, että niitä valmistetaan varsin pieni määrä ja hinta on usein korkeampi kuin massatuotannossa valmistetussa oluessa. Esimerkiksi Alkossa korkealaatuinen artesaaniolut voi maksaa yli 5 euroa pullo, ja litrahinnaksi voi tulla jopa 15 euroa. Laatu on usein parempaa, muttei välttämättä aina. Artesaaniolut voi liittyä johonkin tiettyyn teemaan tai tapahtumaan, kuten esimerkiksi jouluoluet. Artesaanioluissa käytetään esimerkiksi yrttejä tai hedelmän makua erottautumaan monista muista oluista. IPA ja ALE -tyyppiset artesaanioluet ovat varsin suosittuja erityisesti nuorten aikuisten ja muiden olutharrastajien keskuudessa. Kalliimmat artesaanioluet eivät välttämättä kiinnosta oluen suurkuluttajaa, jolle hinta saattaa olla tärkeämpi valintaperuste. Lisäksi moni oluen ystävä ei välttämättä halua maistella totutusta poikkeavia oluita. Onkin mielenkiintoista nähdään tulevatko artesaanioluet pysyväksi osaksi olutkulttuuriamme vai elämmekö tällä hetkellä käsityöläisoluiden parasta aikakautta.

Kuinka artesaanioluita voidaan markkinoida?

Monet artesaanioluet eivät kuitenkaan ole tunnettuja kuluttajien keskuudessa. Jotta nämä oluet saadaan kaupaksi, markkinoinnilla on siinä erityisen tärkeä rooli. Pienpanimoilla ei ole suurten oluttehtaiden kaltaista markkinointikoneistoa, mikä voi hankaloittaa niiden valmistamien oluiden kauppaa. Artesaanioluiden markkinoinnissa verkostoilla on vielä tärkeämpi merkitys ja esimerkiksi jos pienpanimo onnistuu tekemään yhteistyötä jonkun suositun baarin kanssa, tämä voi nostaa myyntilukuja merkittävästi. Erityisesti kun baarin henkilökunta osallistuu aktiivisesti tuotteen markkinointiin suosittelemalla tätä asiakkaille, myynti voidaan saada hyvin käyntiin. Monissa baareissa/pubeissa järjestetään myös oluiden maisteluiltoja, näissä tilaisuuksissa esitellään usein pienpanimoiden tuotteita. Pienpanimo voi markkinoida itseään myös paikallisuudella. Moni panimo käyttääkin paikkakunnan nimeä markkinoinnissaan ja tunnettu esimerkki tästä on Laitilan Kukko -panimo. Pienpanimoita ja artesaanioluita on niin valtava määrä, että panimolle on tärkeää yrittää erottua jotenkin massasta. Usein tämä on kuitenkin varsin vaikeaa. Suomen markkinat ovat pienet, ja moni pienpanimo yrittääkin markkinoida tuotteitaan myös ulkomaille. Yksi vaikeus suomalaisen oluiden markkinoinnissa voi olla myös se, ettei vodka-maana pidettyä Suomea tunneta maailmalla hyvälaatuisista oluistaan. Tämä kilpailuetu on esimerkiksi saksalaisilla, belgialaisilla ja tšekkiläisillä pienpanimoilla, jotka voivat käyttää markkinoinnissa kotimaataan laadun takaajana. Yksi usein hyväksi todettu tapa markkinoida artesaanioluita on olutfestivaaleille osallistuminen.

Olutfestivaalit artisaaniolueiden promotoimisessa

Artesaanioluita markkinoivat monet baarit ja pubit, mutta myös suosittu tapa markkinoida pienpanimoiden oluita ovat olutfestivaalit. Näillä käyvät niin ammattilaiset kuin tavalliset oluen maistajat. Tampereella järjestetään keväisin “Suuret oluet – pienet panimot” -tapahtuma. Helsingissä pidetään Helsinki Beer festival. Myös pienemmissä kaupungeissa järjestetään olutfestivaaleja, esimerkiksi Iisalmi on kuuluisa Olvin panimosta ja Oluset -festivaalista. Kokkolassa järjestetään Kahakka-olutfestivaali. Maailman tunnetuin olutfestivaali on kuitenkin kiistatta Münchenin Oktoberfest. Brysselissä järjestetään syksyisin Belgian Beer Festival ja Berliinissä Internationales Berliner Bierfestival Olutfestivaalit onkin tehokas tapa tehdä jotain pienpanimon tuotetta tunnetuksi kuluttajille. Baarien ongelma on usein se, että jotain tiettyä olutta ihmiset eivät välttämättä osta, jos siitä ei tiedetä mitään. Festivaalit ovat myös erinomainen tilaisuus tavata muita oluen ystäviä ja verkostoitua. Artesaanioluiden valmistajat ja myyjät ovat usein paikalla jakamassa mielenkiintoista tietoa heidän tuotteistaan. Olutfestivaalit ovatkin erinomainen vaihtoehto normaalille baari-illalle ja tarjoavat erilaisen mahdollisuuden maistella lukuisia pienpanimoiden tuotteita. On varsin todennäköistä, että olutfestivaalit tulevat lisääntymään tulevaisuudessa, kun ihmisten tietoisuus eri oluttyypeistä ja syvempi kiinnostus olutta kohtaan kasvaa. Myös Suomessa on varmasti kysyntää uusille olutfestivaaleille ja paikallisten pienpanimoiden määrän kasvun myötä todennäköisesti pienimuotoiset olutfestivaalitkin tulevat lisääntymään.